Op weg naar Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Leny - WaarBenJij.nu Op weg naar Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Leny - WaarBenJij.nu

Op weg naar Phnom Penh

Door: TheoLeny

Blijf op de hoogte en volg Leny

05 Maart 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

4/3 Vandaag vertrekken we naar Phnom Penh met een Toyota, chauffeur en gids. Allereerst richting Pursat, waar we na zo’n anderhalf uur rijden aankwamen! Eerst daar even naar het toilet, want verderop; waar we een boottocht zouden maken, was niets! Toen een eindje doorgereden en opeens lagen er een paar kleine bootjes, met een kleine overkapping in het smalle riviertje. Daar gingen we op, om het hele drijvende dorp te bekijken! Er woonden daar zo’n 800 families. Veel mensen uit Vietnam, die illegaal de grens over waren gestoken en zich langzamerhand -met betaling van wat geld- daar legale Cambodjaanse papieren hadden verworven! We konden het ook zien aan een aantal boten die er lagen. Daar zaten weer van die ogen op aan de voorkant, wat we in Vietnam ook hadden gezien! Alles was er drijvend te vinden; een kapper, een garage, een school. Een Boeddhistische, een Moslim en een Christelijke kerk. Winkeltjes propvol met van alles en nog wat, een benzinestation, waar ook een partij accu’s werd opgeladen. Een politiebureau, gedroogde vis. Was apart om te zien, hoe het leven zich daar afspeelt. Water haalden ze ergens ver weg op het meer, dat werd gekookt en als drinkwater gebruikt. Na bijna een uurtje weer met de auto verder. Onderweg vertelde de gids (we denken ca. 45 jaar)heel veel verhalen over de tijd van de Rode Khmer en Pol Pot. Hij was met zijn familie ook gedwongen verhuisd naar het platteland, om rijst te verbouwen. Er moest zo hard worden gewerkt, geïrrigeerd en -met name hij- moest poep van dieren en mensen verzamelen, om te gebruiken als mest, zodat de rijst i.p.v. 1x per jaar, 3 keer per jaar kon worden geoogst. Er waren opzichters aangewezen in elk dorp, die de mensen vertelden wat ze moesten doen. Vrouwen en mannen apart, verdeeld ook in leeftijdsgroepen. Dus de families lagen helemaal uit elkaar. Hij had zelf zijn ouders en een aantal broers verloren! Hij vertelde dat de politieke liederen die gezongen moesten worden, nog in zijn hersenen brandden en dat hij nooit van zijn leven nog rijst zou verbouwen! Ja, er zijn hier heel veel mensen met nog diep gewortelde littekens uit die tijd!
Verderop zagen we ineens -her en der verspreid- een aantal plastic zakken tussen de rijst hangen. Hij vertelde dat het vallen waren voor krekels. Onder de zak stond een busje water, in de zak hingen suikerriet stengels van de palmbomen en bovenin, zat een lampje met batterij. De krekels komen op het licht af, eten het suikerriet en vallen in het water. De mensen halen ze leeg, de krekels worden knapperig gefrituurd en heerlijk opgepeuzeld. Een delicatesse, schijnt!!
Wij hebben als lunch maar een heerlijk Aziatische kippensoep gegeten met wat visfilet er bij en uiteraard weer eens een kokosnoot! Leek ons beter.
Na de lunch reden we door naar Phnom Oudong, dat was tot 1866 de hoofdstad van Cambodja. Tijdens de Vietnam oorlog, zwaar gebombardeerd door de Amerikanen en later beschadigd door de Rode Khmer. En daar was weer een uitdaging! Maar liefst een heuvel met 509 treden dit keer. Dat hebben we dan ook maar niet gedaan. We hebben een stukje gedaan, dat deel was de trap wat beter begaanbaar en tenminste, lang niet zo steil als de dag er voor! Waar we aankwamen, waren ook al wat oude koningsgraven te zien. En een enorm Boeddha beeld. Het was behoorlijk heet en er liep van beneden af aan, een meisje mee (8 jaar), die met een gedroogd palmblad, ons koelte aan het toe wuiven was. Zonder iets te vragen! Eenmaal weer beneden, bleef ze staan, liep niet meer met ons mee. Dus heb ik haar toch maar iets gegeven en gezegd (via de gids dan), dat ze dat maar naar haar moeder moest brengen. Ze liep hollend weg! Onderweg kregen we telefoon van Jurry (de Nederlander van het agentschap hier) die zei, dat hij ons de volgende morgen om 9 uur even wilde spreken, om de rest van de reis door te nemen. Allemaal keurig geregeld. Rond kwart over 3 kwamen we aan in Phnom Penh. De weg liep al gelijk langs de Mekong rivier en we hoefden alleen maar rechtdoor. Na een kwartiertje waren we bij het hotel. Wel sjiek dit keer! Een heel mooi groot zwembad er bij met een waterval er in. We zitten midden in het centrum, overal eigenlijk vlakbij. Morgen hebben we een dag ter vrije besteding. Ook wel weer lekker! Phnom Penh is een echte stad, de hoofdstad ook, met veel verkeer. Ook nogal behoorlijk wat toeristen hier. Je merkt echt, dat wat dat betreft Siem Reap en Phnom Penh, de toeristentrekkers zijn in Cambodja! We hebben even wat kleine inkopen om de hoek gedaan en zagen direct ook al de eerste bedelaars! Daar doen we niet aan mee, hoe zielig het ook lijkt. We weten uit ervaring (in Ethiopië), dat ze vaak aan werk geholpen kunnen worden, maar dat niet willen omdat dit meer verdient. Het enige dat we dan af en toe geven is water, of brood! Verder de dag lekker rustig aan gedaan, beetje gezwommen. Was om 7 uur en voor ons werd speciaal alle verlichting weer aangedaan plus de waterval. Luxe hoor!
Morgen gaan we rustig aan doen en er zelf een beetje op uit om een paar dingen te zien!

Tot horens maar weer! Groetjes,
Theo en Leny.

• 05 Maart 2012 - 16:44

Remon:

Ha, dat over die zwervers heb ik hier ook, maar die krijgen zoveel geld dat ze zelfs nog verslaafd kunnen raken ook ;-)

• 05 Maart 2012 - 16:47

Suze:

Wat is alles goed geregeld. Met chauffeur en een uitgestippelde reis. De meeste plaatsnamen, daar heb ik nog nooit van gehoord.Leuk om te horen en te zien hoe het jullie vergaat.Wat hebben jullie in zo'n korte tijd eigenlijk veel gereid en gezien.
    Grroetjes

• 05 Maart 2012 - 17:24

TheoLeny:

Nou Remon, moet je het verslag van morgen maar lezen. Verhaal wordt nog erger!

• 05 Maart 2012 - 18:32

Fons:

Die krekels zijn best te eten hoor! De smaak lijkt het meest op kip.

Kan jullie aanraden om bij Friends te gaan lunchen. Dat tentje zit vlak bij het paleis. Het is een opleidingsrestaurant vergelijbaar met het restaurant Fifteen ( Amsterdam en Londen) van Jamie Oliver.

• 06 Maart 2012 - 06:24

Jacqueline & Joop:

Het duizelt ons van de rivieren plaatsen en andere bezienswaardigheden ook het eten.
    we genieten van jullie verslagen en af en toe loopt het water mij (Joop)in de mond als jullie het eten ter plaatsen beschrijven.nog twee nachtjes slapen dan gaan we naar Ilona op Curaçao war zij in de sloppenwijken stage loopt.
    Er komt een sponsoractie op gezet door Ilona wij gaan ook de stage ter plekke bezoeken.
    Groetjes J & J

• 06 Maart 2012 - 09:26

Wouter:

indrukwekkend, mooi stukje Cambodja... de verhalen, geschiedenis...maar ook het water he !! Leuk hoor