Battambang - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Leny - WaarBenJij.nu Battambang - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Leny - WaarBenJij.nu

Battambang

Door: TheoLeny

Blijf op de hoogte en volg Leny

04 Maart 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

3/3 Om 08.30 stond de gids en chauffeur met luxe Toyota met airco (dat is hier ook wel ongeveer voorwaarde nr. 1 voor een auto), prompt weer op de stoep! Op het programma stonden, een tempel, een pagode, een rit met een bamboetreintje en verder nog wat dorpjes. Vanwege de zon 35 graden, besloten we eerst maar te kiezen voor het bamboetreintje in de ochtend. Dat bleek inderdaad een goede keus, aangezien het treintje niet veel meer voorstelde dan 2 assen met voor- en achterwielen en een platte bamboeplaat met een motor erachter! En daar gingen we dan, zittend op de bamboestokken met een kleedje erover, de gids achter ons! Gelukkig konden we ons aan een stang vasthouden en dat was maar goed ook, want hij ging met een rot vaart over de -nou niet bepaald rechte- rails. Over een paar bruggen ook nog, die nou ook niet bepaald helemaal dicht waren van onder! Alles bij elkaar een hele happening. Het leek zo ongeveer net, of we in een achtbaan zaten. Toen we zo’n 15 minuten onderweg waren, kwam er ineens een tegenligger in het zicht. Dus afremmen en de ander ook. We moesten er af en ja hoor, door de chauffeurs van beide ‘treinen’ werd van onze trein de bovenplaat met motor er af getild en opzij gelegd en daarna volgden de assen met wielen. De andere trein kon passeren en onze weer netjes in elkaar gezet. Hup er op en verder maar weer. Na 5 minuten kwamen we op een soort halte bij een dorpje. Daar er af en even rond gekeken. Daar was een soort stenenfabriek. Dat ging zo ongeveer net zo in z’n werk als bij Piet in Addo. Alleen werden de stenen niet zo gedroogd, maar gingen wel degelijk in een enorme oven. Als brandstof wordt het kaf van de rijst gebruikt! Genoeg daarvan dus! Leuk om te zien. Er stond ook een oude man erg zijn best te doen, om aan ons een kokosnoot te verkopen. We konden wel weer wat vocht gebruiken, dus maar gedaan. Ondertussen kwam er een jongetje die voor ons een sprinkhaan had gemaakt, van bananenbladeren. Heel lief en weg was hij weer!
Toen weer op de trein voor de terugreis. Onderweg weer een paar keer gestopt, maar gelukkig moest de andere kant iedere keer de trein er af en weer er op doen, dus wij konden lekker blijven zitten! Daarna gingen we naar een soort herdenkingsmonument, in de vorm van een pagode. Er zaten 4 ramen in met daarachter vele schedels en botten van mensen, die in de tijd dat Pol Pot (communistische leider van de Rode Khmer) aan het bewind was (1975 – 1998 ) de dood vonden, door dwangarbeid, ondervoeding, slechte medische zorg, martelingen en executies. Achter het monument was een school, die in die tijd gevangenis was waar gruwelijke misdaden zijn gepleegd! Meer dan 20% van de Cambodjaanse bevolking is in die tijd gedood, naar schatting 2 tot 4 miljoen mensen!
Daarna hebben we een beetje rondgereden in Battambang. Eerst bij allerlei kleine moestuintjes om te kijken hoe daar de peper en allerlei groenten en kruiden, zoals ‘morning glory’, dat schijnen allerlei bloeiende kruiden te zijn, groeien. Daarna naar een wijnmakerij. Was maar een kleintje. Van de winst kochten ze weer een stukje land ter uitbreiding. Aangezien het rond half 12 was en erg warm, hebben we ons maar niet aan de proeverij gewaagd! Beetje te heet! Tot onze verbazing, stopte de auto even later bij een grote boom, die helemaal vol hing met grote vleermuizen! En een herrie dat ze maakten, die schijnen daar al jaren te zitten! Heel raar gezicht zo vol in de zon. We hadden ze wel eens in donkere grotten en zo gezien, maar zo bij een heldere lucht nog nooit!
Een eindje verderop was een tempel, die we eigenlijk wel moesten bezoeken, maar er waren maar liefst 358 treden te bewandelen. Nou ja, bewandelen. Ze waren oud, dus ongelijk en een groot stuk heel smal en steil. We hebben getwijfeld, maar uiteindelijk besloten, slechts een deel te doen. Vandaar uit, kon je ook al het één en ander zien en de rest denken we (of zoeken op internet) er wel bij! Ook dat deel was al een hele klim. (vandaag hoorden we van onze nieuwe gids, de baas in die regio, dat hij erg ongerust was geweest, toen hij hoorde dat zijn gids ons daar had gebracht. Was niet goed voor ons, dus had hij niet mogen doen!) Toen wisten de mannen wel een leuk tentje in de stad, waar we lekker konden eten! Het was een heel klein lokaal tentje, zonder iets verder, met slechts 3 dingen te eten. Soep met kip, rund- of varkensvlees. We kozen voor het rund en moet zeggen smaakte niet verkeerd. Er dreven alleen ook een aantal enorme vleesballen in, die me niet zo konden bekoren! Oftewel, waren eigenlijk niet te eten. Heb ik dus ook niet gedaan in tegenstelling tot Theo, die alles gewoon heeft opgegeten! Ze eten hier geen brood bij de soep, maar je krijgt meestal een enorme schaal rijst er bij! Waar ze dat allemaal laten???
Na de lunch hebben we rijstvelden bekeken, een enorme Boeddha met een mooie (nieuw gebouwde) tempel er bij. De Rode Khmer heeft ook veel van de oude tempels vernield! En zijn we nog even naar een dorpje geweest, waar ze rijstpapier maken voor de kleine loempiaatjes! Dat was hard werken. Moeder en dochter waren continue aan het werk. Moeder bakten ze, op 2 platen (Rahel ziet er bekend uit toch!) tegelijk. Hing ze over een bamboe stokje op een soort molentje, dat werd gedraaid. De dochter haalde de bamboestokjes er af en legde ze op een soort droogrek. Terwijl we stonden te kijken had ze alweer een rek vol. Daarna werden de rekken in de zon gedroogd. Zo’n grote mand vol (ca.2000) maakten ze op één dag!
Daarna besloten we nog even langs een winkeltje te gaan, om even wat spul te kopen voor mijn knie. Was weer eens gevallen natuurlijk, dat hoort er zo bij de laatste jaren tijdens een vakantie. Al gauw iets gevonden en terug naar ons hotel. Waar het zwembad lag te wachten op ons! Heerlijk verkoelend, vruchten shake er weer bij. Wie doet je wat! En inderdaad Arie; het is hier dus wel wat beter weer ja. Zo’n 36 graden toch wel. We zijn blij dat er af en toe een wolkje voorbij komt! We zweten heel wat vocht uit, maar drinken dan ook liters water per dag! Lijkt soms wel of het in de fles verdampt! Af en toe een drinkbouillon om het zoutgehalte op peil te houden. Nee, dat gaat allemaal prima! Onze gids kwam ons ’s-avonds om 7 uur weer halen met de tuk tuk, om ons naar een restaurant te brengen en ook weer thuis! Keurig geregeld. We hebben de indruk, dat we hier in Battambang wel het echte leven op het platteland hebben kunnen zien. Morgen vertrekken we naar Phnom Penh.
Groetjes maar weer en jullie horen wel weer!
Theo en Leny.

• 04 Maart 2012 - 21:23

Remon:

mooi treintje! moeten ze hier ook maar eens doen, zijn we van dat bladeren- en sneeuwgedoe in de winter ook meteen af!