Aregash lodge Yirgalem en Hawassah - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Leny - WaarBenJij.nu Aregash lodge Yirgalem en Hawassah - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Leny - WaarBenJij.nu

Aregash lodge Yirgalem en Hawassah

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg Leny

31 Juli 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

Woensdag 23/7 Vandaag ging de tocht door naar de Aragash lodge in Yirgalem. Iedereen is daar al eens eerder geweest. Het was toch nog weer bijna 300 km rijden, dus op tijd weg, want het laatste stuk weg was slecht. Onderweg passeren we ook de plaats waar een aantal bekende hardlopers vandaan komen, zoals Haile Gebre Selassie. Ze hebben in hun geboorteplaats een trainingscentrum laten bouwen, dus misschien dat er uit die omgeving nog wel meer goede renners zullen komen. Daarna Shashemane voorbij, het centrum van de Rastafari beweging en uiteindelijk geluncht in Hawassa. Daar is door Haile Gebre Selassi aan het meer, een schitterend resort gebouwd, waar we hebben geluncht. Je kon er zelfs met je visakaart geld pinnen. Het eten was zeer uitgebreid, maar het duurde dan ook vreselijk lang voordat het op tafel stond. Daarna werd tot Yirgalem de weg opgeknapt, dat betekende iedere keer stukken gravel en stof, tot in Yirgalem. Jeetje wat was dat uitgebreid sinds de laatste keer. Volop ook winkeltjes en zelfs rieten manden voor de toeristen waren er te koop langs de weg. De lodges zagen er nog precies hetzelfde uit en alles nog steeds zo goed onderhouden! De eigenaren kennen we al jaren, een ouder echtpaar. Hij is Grieks en zij Italiaans, maar de familie was op dit moment in Addis, jammer! Na aankomst eerst de lodges bekeken. Huisjes van bamboe, riet en hout. Met 2 slaapvertrekken, gescheiden door een laag muurtje en een zitgedeelte. De badkamer was een soort klein huisje, met dak en al, in het huis. Super netjes en schoon. Gelijk kregen we als welkom een heerlijke fruitcoctail. En buiten bij het restaurant werd er een koffieceremonie gehouden. Dat was ook de plek waar een steile helling begon naar beneden en daar zaten hyena´s, die ze tegen zonsondergang voerden. Om half 8 was het diner. Soep en een buffet met vlees, groenten en ook nationale gerechten. Erg goed allemaal. Als toetje de bekende geflambeerde banaan laten maken, maar smaakte toch wat minder dan vroeger. Het was eigenlijk de bedoeling hier een dag wat te relaxen en misschien wat te wandelen, maar Anteneh had gehoord dat toevallig de volgende dag het nieuwjaarsfeest van de Sidama bevolking werd gevierd in Hawassa. We hadden onderweg al wat mensen in traditionele kleding gezien. Van ver buiten de stad zouden de mensen komen om naar het meer te lopen, te bidden, zich te wassen en dan gezamenlijk met de familie wat te eten. Ja, dat konden we niet missen natuurlijk. Had ooit al eens zoiets meegemaakt van de Oromo´s en dat was geweldig om te zien.

Donderdag 24/7 Op tijd weg want het was anderhalf uur rijden en in de middag wilden we nog wat bij de winkeltjes kijken en om 4 uur zouden er 3 paarden klaar staan voor Henk, Imke en Ilona om te gaan rijden. Onderweg zag je al veel auto’s en kleine vrachtwagentjes, pick-ups barstens volgeladen met mensen die naar het feest gingen. Zelfs al rijdend sprongen er nog mensen op en hingen zelfs buiten de auto’s. In Hawassa was het een enorme drukte. Hele hordes met mensen liepen, af en toe dansend en zingend door de lange straat naar het meer. Eerst hebben we op een hoek een terras gevonden, waar we konden zitten of langs de weg staan om te kijken. Dat was een heel leuk gezicht, groepen mannen in kleurrijke traditionele kleding en hier en daar met luipaard, leeuw of buffel vellen om zich heen. Met speren, stokken en veren in het haar. Een groepje oudere mannen met vellen had in de gaten dat we een foto wilden maken en trots gingen ze eerst voor ons staan en begonnen daarna een soort dans te doen met hun speren. Geweldig om te zien. Even later kwam een hele grote groep dansend en zingend onze richting op. De mensen waren trots om het te kunnen laten zien en enkele jongeren maakten met hun mobieltjes ook foto’s van ons. Denk dat er normaal geen of niet veel buitenlanders zoiets meemaken. Na een paar uur zijn we naar het meer gereden om daar nog even te kijken dat ze aan het eten waren. We deden dat aan de rustige kant, want aan de andere kant was geen doorkomen aan. Toen op de terugweg gestopt om wat kleine en ook grote manden te kopen, waarbij het afdingen weer een sport was! Om 15.45 terug bij de lodge, waar de paarden al klaar stonden. Ze hebben een leuke rit gemaakt, ook door een rivier met voor elk paard een begeleider! Tijdens de koffie ceremonie sprongen de apen om ons heen. Die waren behoorlijk brutaal. Het begon behoorlijk te regenen en dat ging de hele avond door, dus weer op tijd naar bed en de volgende dag door naar Langano.