Op kraamvisite - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Leny - WaarBenJij.nu Op kraamvisite - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Leny - WaarBenJij.nu

Op kraamvisite

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg Leny

28 April 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Dinsdag 28/4.
Eerst even iets rechtzetten van het verslag van gisteren. Ik had het over tonnen van ieder 25 liter, dat moet zijn tonnen van ieder 100 liter. Ik had aan Piet gevraagd hoeveel liter er in kon en dacht zelf al 100 liter, maar hij bleef volhouden van 25 liter. Ik snapte er niks van en vandaag bleek het een misverstand. Hij dacht dat ik de watertonnen bedoelde. Er wordt dus momenteel minstens 300 liter drank gebrouwen!!
Vandaag is Ilona op stap gegaan met onze vriend Anteneh. Piet, Dessitu, Buzaju en ik zijn de hele stad door gestoken om bij een vroegere buurvrouw op kraamvisite te gaan. Dessitu had een cadeautje gekocht, maar ik weet niet wat! Het is hier nl. niet de gewoonte, dat men de cadeautjes die men krijgt uitpakt in bijzijn van de gever! Dat gebeurt later. Wel handig voor als je het niet mooi vindt, ha ha. Het was een leuk kindje van 3 weken oud. We kregen natuurlijk water, brood, nootjes en van alles aangeboden. Bovendien moesten we de traditionele lekkernij: een op cement lijkende, zware granenpap eten. Dat is speciaal voor de kraamvrouw die moet aansterken. Zij krijgt de eerste weken, elke dag niet anders! Maar ook de kraamvisite moet er aan geloven. Zij vullen het dan nog aan met olie en berberi (een mengsel van gedroogde rode pepers, ui, gember en knoflook). Olie kwam ik niet onderuit maar de rest heb ik even gelaten voor wat het was. Een aantal muizenhapjes genomen, zodat het net leek of ik behoorlijk mee at. Het was niet echt vies, maar om nou te zeggen dat er veel smaak aan zat. Waarschijnlijk wel wat meer in combinatie met die kruiden! Je voelde het wel in je maag zitten zeg maar! Afijn, ik had er al jaren over gehoord, maar het nog nooit zelf gegeten. Dus dat hebben we ook weer meegemaakt. Toen we thuis kwamen was het bankstel in elkaar gezet en het staat heel mooi.
Vanmiddag ben ik met Dessitu en Buzaju nog weer naar de Mercato geweest om kilo’s kruiden te kopen die de mensen gebruiken, om op het feest, op het rauwe vlees doen. Doodt misschien ook wel wat -eventuele- bacteriën dan!! Verder is hier in een hele grote ton van 200 liter het beslag gemaakt zeg maar, voor de unjerra’s. Grote zurige pannenkoeken, die de mensen hier bij het vlees eten.
Vanavond is het koud. We hebben zelfs even de kachel aan gedaan. Er is veel wind. Een heel verschil met overdag, wanneer het zo’n 28 graden is.
Nog even wat bijkletsen hier en straks vroeg naar bed. Groetjes, Leny


  • 29 April 2015 - 12:41

    Anine. K:

    WAUW, zoveel liter bier. Hoeveel mensen komen er wel niet? Wel leuk om zo bij de voorbereidingen betrokken te zijn. En leuk om op kraamvisite iets te eten wat je nog niet kende. Veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leny

Actief sinds 10 Feb. 2012
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 135330

Voorgaande reizen:

10 April 2018 - 10 April 2018

Nieuw dagboek!

07 Februari 2017 - 07 Maart 2017

Toch Ethiopië 2017

25 Januari 2016 - 22 Februari 2016

Addis 2016

18 April 2015 - 11 Mei 2015

Ethiopië 2015

10 Juli 2014 - 07 Augustus 2014

Ethiopie

17 Februari 2012 - 13 Maart 2012

Dubai - Laos - Cambodja

Landen bezocht: