Vanuit Addis - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Leny - WaarBenJij.nu Vanuit Addis - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Leny - WaarBenJij.nu

Vanuit Addis

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg Leny

13 Februari 2016 | Ethiopië, Addis Abeba

Zo weer even een update. Hoewel er niet veel bijzonders te melden valt. Van de week af en toe even ergens heen geweest en boodschappen gedaan in de stad. Piet moest naar de kapper en dat schijnt niet zo eenvoudig te zijn hier. Ze weten niet goed om te gaan met het gladde haar van buitenlanders. Hij heeft jaren geleden een Armeen gevonden bij de kapperszaak van het Hilton hotel. Dus Dessitu en ik mee -met Kitesa die reed- om daar even naar de toeristenwinkeltjes te kijken. Maar dat viel tegen er waren er een hoop verdwenen. De kapper was er niet, dus toen maar even een macchiato op het terras gedronken. De prijzen zijn daar bijna Europees (Euro 1,60 p.p.), behalve dan voor de kapper. Piet betaalde de volgende dag voor het knippen Euro 3,50.
Af en toe valt het licht even, of voor een aantal uren uit en nu hadden we een hele dag geen internet. Er moet elke maand betaald worden en dat moet je op het kantoor gaan doen. Zo is dat met alles hier zo ook de telefoon, licht, water en belasting. Niks internet bankieren of overschrijvingen doen. Er is al 2x iemand naar het kantoor geweest deze week, maar die kwam zonder resultaat weer terug want de rekening was nog niet klaar! Maar als je een dag te laat bent sluiten ze je rustig af.
Vanmorgen vroeg met Ragie op pad naar het project wat ik eerder op de bazaar had gezien, waar ze sieraden maken en ook andere dingen. Het zou vandaag om 08.00 uur open gaan. We vertrokken om 08.30 uur, maar om 08.50 was er nog niemand om ons binnen te laten. De eigenaar werd door iemand gebeld en ze was onderweg, of we nog 20 minuten wilden wachten. En warempel na 20 minuten kwam er iemand met een oude tuk tuk en we werden binnen gelaten. Er was iemand die het hele Entoto project uitlegde. Het komt er op neer, dat ze verschillende groepen mensen een inkomen geven. Ze steunen een groep van 25 boeren, die in een heel droog gebied zaten. Ze hadden niets te eten en konden daar niet blijven. Ze zouden worden overgeplaatst naar een ander gebied. Ze hadden wel allerlei stenen gevonden, die ze thuis hadden. Ze hadden geen idee dat die stenen enige waarde hadden. Het bleken half edelstenen en ze zaten dus eigenlijk letterlijk op het geld. Entoto betaalt ze nu -een door de regering- vastgestelde prijs en hebben zo de opkopers (die veel minder zouden betalen) buiten de deur weten te houden. De stenen worden door een groep van 25 -van de straat gehaalde- prostituees in Bahar Dar gepolijst en verwerkt. Dan hebben ze een groep mensen opgeleid, die van kogels (uit de oude oorlog) en hulzen kleine kraaltjes maken. Dat alles komt naar Addis, waar ze 120 vrouwen met HIV, die verstoten waren uit de gemeenschap, hebben opgeleid, die daar allerlei sieraden van te maken. Je kunt je eigen ideeën opgeven en ze maken het voor je. Zelfs de katoenen zakjes, die als verpakkingsmateriaal dienen, worden gemaakt door een groep gehandicapten. Die mensen krijgen allemaal een salaris, medische voorzieningen en opleidingen, zodat ze in hun eigen onderhoud kunnen voorzien.
Ze hebben van de regering nu een stuk grond gekregen en willen dat hele proces van het maken op één terrein onderbrengen, zodat de mensen het ook kunnen bekijken. Ook gaan ze nog eens 100 vrouwen extra opnemen in het project. Ook zijn ze bezig om het Fair Trade keurmerk te krijgen dat over de hele wereld geldig is, dat zal waarschijnlijk nog 2 maanden duren. Je hebt zo echt het idee, dat als je er iets koopt je daar echt mensen mee helpt. Dus inmiddels een aantal dingen ingeslagen voor thuis en maar eens kijken of er verder nog iets mee te doen valt.
Maandag gaan Piet, Ragie en ik een aantal dagen de stad uit. We gaan een rotskerk en opgravingen uit de 12e eeuw bekijken en daarna door naar het Langano meer, waar we in een geheel vernieuwd (Bekele Molla) resort, een paar kamers hebben gehuurd. Of we daar internet hebben weet ik niet, maar anders volgt er daarna nog wel weer nieuws!
Voor nu groetjes aan iedereen vanuit een zonnig Addis Abeba.
Leny

• 13 Februari 2016 - 17:33

Suze:

Ja Leny ik loop een beetje achter. Toch leuk om te lezen. Die andere verslagen ga ik nog even inhalen!