Voorbereidingen - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Leny - WaarBenJij.nu Voorbereidingen - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Leny - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen

Blijf op de hoogte en volg Leny

07 Mei 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Donderdag 7/5
Vanmorgen werd ik niet alleen wakker van de zingende buurman, maar ik hoorde ook geluiden van huilende en schreeuwende mensen, dus waarschijnlijk iemand overleden. Ik keek eens uit het raam en inderdaad hier vlakbij stond een oude tent. Dat wordt altijd gedaan voor de mensen die komen condoleren. Bij het ontbijt hoorde ik dat Dessitu ook al was geweest en later op de dag is ze naar de begrafenis geweest. Als buren moet dat wel, want als je het niet doet, komt er niemand op jouw begrafenis! Kitesa ging met de oudjes van de familie nog even de stad in en ook kaartjes kopen voor de bus. Morgen vertrekt de hele familie weer met de bus, want ze willen uiteraard ook weer daar zijn als wij komen! Onze privé verpleegster Zenasj, heeft even onze longinhoud en bloeddruk gecontroleerd. Toch wel gemakkelijk als je zo iemand in huis hebt. Ze doet dat altijd om de paar weken bij Piet, dus ik ook gelijk aan de beurt!
Nou, dat was prima in orde, zelfs beter dan in Nederland voor ik vertrok. Dus conclusie gemaakt door Piet, je kunt beter hier blijven! Maar ik denk dat ik dan ruzie in Nederland krijg!
Alle lijnen hangen vol met was en de hele buitenboel wordt nog weer schoongemaakt en geveegd. Even wat neutraal voedsel ingepakt; biscuit, noodles, cup a soup, blikjes smeerworst etc. Tijdens de koffie werd er door de dames al toegefluisterd, dat Piet toch wel bij die en die (o.a. een hele oude man Abdissa, die heel lang en veel met Piet heeft samengewerkt. Staat ook op de foto van de uitnodiging) even langs zou moeten in Shoggo en Addo. Nou was hij dat zelf ook al van plan dus dat gaat wel gebeuren.
Na de lunch even wat dingetje bij elkaar gezocht, die je hier meestal niet nodig hebt maar wel daar zoals zaklantaarn, kaarsjes etc. Ton Vocking kwam even koffie drinken en nog een beetje kletsen over het feest en de veranderingen als Piet volgende week stopt met zijn financiële werk voor de Lazaristen! Om 6 uur kwam Dagnew met Giovanni zijn auto hier brengen. Het is een Toyota Landcruiser pick-up. Met een doos wijn er in voor in Dembi en alles is geregeld. Toch heel wat als je zomaar je nieuwe auto aan ons mee geeft. Er was ook tegelijk een enorme hoosbui en er was de halve dag al geen water en net viel ook het licht weer uit! Gelukkig doet de solarlamp die we jaren geleden gegeven hebben het nog. Net alles geïnstalleerd en toen floepte het licht weer aan! Water is er nog niet. Piet zijn auto heeft weer problemen (is ook al zo'n 25 jaar oud, maar moet nog wel even mee eigenlijk.) en morgen zou Kitesa, Giovanni ophalen met die auto. Nu komt hij met een taxi. En dan gaat hij met Dagnew's auto zijn spullen ophalen en dan ons hier. Een beetje omslachtig, maar ja....het kan ook niet allemaal op rolletjes gaan! Er komen allerlei berichten binnen uit Dembidollo en Addo. Het schijnt dat er al 2 schapen zijn gekocht. Dus ook het goeie pak en de feestjurken maar ingepakt, want als er feest is zien zij er helemaal op en top uit en dan kunnen wij niet achter blijven! We gaan er iets moois van maken!
Een kort verslagje vandaag, maar we hebben ook een beetje rustig aan gedaan. De komende dagen worden nog vermoeiend genoeg! Ik weet niet wanneer ik het volgende verslag kan versturen. Ik ga ze natuurlijk wel vast schrijven en als er een gelegenheid is ook verturen, maar het zou ook best zo kunnen zijn, dat het pas kan als we weer terug zijn in Addis. Dat is waarschijnlijk woensdag.
Groetjes van hier! Leny.

• 07 Mei 2015 - 23:18

Wouter:

Wow! Dat gaat wat worden daar hoor!! Wacht maar af ;-)
    Daar gaan jullie nog wat meemaken... Veel plezier!

• 08 Mei 2015 - 07:52

Annie K:

Ook deze voorberieidngen zijn klaar en vandaag kan het gaan beginnen: op naar Dembidollo. Goeie reis in die mooie nieuwe auto en heel veel plezier!