Kippen zonder kop! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Leny - WaarBenJij.nu Kippen zonder kop! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Leny - WaarBenJij.nu

Kippen zonder kop!

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg Leny

01 Mei 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Vrijdag 1/5.
Ook hier blijkbaar een feestdag! De scholen zijn dicht, kantoren zijn vrij en niet alle winkels open! Nou de voorbereidingen zijn nu echt in volle gang! Vanaf vanmorgen vroeg zat er al een ploeg met 5 dames uien schoon te maken. De mannen waren de hele buitenboel aan het schoonmaken en vegen. Rond koffietijd kwam Netsanet (halfbroer van Dessitu), die met het vliegtuig uit Gambela (hij is daar priester) was gekomen. Even gekletst en de fotoboeken uit Holland laten zien. Toen ging hij met Raji naar de Kebele (soort gemeentekantoor van de buurt) om voor zondag politie beveiliging te vragen, zodat er niets met de auto’s en zo gebeurt die buiten de poort moeten staan en dat er geen vreemde figuren komen rond snuffelen. Ze moesten hiervoor een schriftelijk verzoek indienen bleek, dus dat gedaan. Aanstaande zondag zullen ze vanaf 12 uur aanwezig zijn. Morgenochtend moet Piet z’n auto al van het compound af, want dan komen de tenten en kan hij er anders niet meer uit. We hoorden dat er vanmorgen ook al weer een ploeg uit Dembidollo was aangekomen met de bus. Er is al besloten, dat alleen de directe familie van Dessitu hier slaapt. Dat betekent 22 volwassenen en 4 kinderen! Het hele huis en alle bijkamertjes, opslag en schuurtjes zitten daarmee vol! Voor de rest wordt in de omgeving een hotel gezocht voor 50 Birr (2,20 Euro) per nacht. Dat is nog wel te doen dus!!
Piet was even naar de Lazaristen geweest om voor de mis voor morgen wat te bespreken en wij hebben zitten kijken op de veranda. Na de lunch kwamen er hier nog weer en stuk of 6 vrouwen van de andere kant van de stad om te helpen en gingen we met Dessitu en Kitesa mee kippen kopen! Dat doe je hier niet gewoon kant en klaar uit de supermarkt natuurlijk, dus we gingen naar een straatje waar overal kippenhokken langs de kant stonden met wel 20 of meer kippen er in. Eén en al stof en er hing ook een aardig luchtje! Ze waren niet zo lekker dik als de 4 kippen die Piet zelf heeft. Uiteindelijk werden er een paar gepakt en door Dessitu bekeken. Twee werden er goed bevonden, dus werden de poten bij elkaar gebonden en ergens anders nog 3 gekocht, allemaal achterin de pick-up. Toen op zoek naar eieren. Hier te duur, daar te klein of te weinig. Dus die zijn nog niet gekocht, moet morgen. Toen we terug kwamen zat ook Giovanni (de onderhoudsmonteur in Dembidollo van Piet) op de veranda en zijn vrouw en 2 dochters waren ook al aan het werk. Ik weet niet hoeveel mensen er zaten en rond liepen! Even met Giovanni gekletst en ja hoor, de messen werden door Kitesa geslepen!! Wij gauw fototoestel gepakt en 2 mannen hebben (in het midden van een klein groentetuintje, bij een soort cementen putje) de koppen er af gesneden. Geen rennende kippen zonder kop dit keer. Dat heb ik eerder wel eens gezien! Daarna ook nog de 4 kippen van Piet geslacht, want die worden ook al oud en geven bijna geen eieren meer. Toen het bloed er een beetje was uitgelopen, werden ze in heet water gelegd en er zat een groepje vrouwen klaar die ze gingen plukken. Dat was vliegensvlug gebeurd. Ze trokken ze echt uit elkaar en ze werden verder schoongemaakt. Alle ingewanden er uit en nog geen uur later lagen ze allemaal in stukken in grote bakken met water! Ondertussen waren er een paar mensen bezig om alle mooie witte netele’s (omslagdoeken) te wassen en op te hangen. Ergens anders waren ze met tweeën bezig de ton met het bier langzaam door een doek (te zeven) in een andere ton te laten lopen. Het resultaat uiteraard even geproefd; nou vind ik bier sowieso niet lekker, maar volgens de kenners was het prima!
Ondertussen werd de kip verschillende keren gewassen en weer in schoon water gedaan. En de dames die ze geplukt hadden, vertrokken weer! En het uien schoonmaken gaat ook nog steeds door.
En hoeveel mensen ze verwachten? Geen idee, maar het worden er volgens mij steeds meer. Zullen er zeker wel 150 zijn denk! Morgen komen er nog meer mensen uit Dembidollo. Een aantal onderwijzers ook van Piet zijn school in Addo en nog meer bekenden! De familie hier zit volop de fotoboeken uit Nederland (zie verslag 1) te bekijken en de lachsalvo’s vliegen door de lucht bij het zien van de soms meer dan 40 jaar oude foto’s, waar ze af en toe ook zelf op staan!
Als avondeten vanavond is er een enorme pan met pasta gemaakt, lekker makkelijk! Verder is het vanavond rustig. Dat zal morgenavond wel anders zijn. Maar eerst morgen het feest bij de Lazaristen! Vanavond maar weer vroeg naar bed. Groetjes, Leny