Shir shir - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Leny - WaarBenJij.nu Shir shir - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Leny - WaarBenJij.nu

Shir shir

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg Leny

26 April 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Zondag 26/4.
We wilden aan de rand van Addis de berg op gaan, maar het was bewolkt. Dus weinig uitzicht dan! De vrouw van de aannemer van Piet zijn huis was geopereerd aan haar blindedarm, dus moesten we even op ziekenbezoek. Eerst een aantal supermarkten af om iets van sap te kunnen kopen. Je moet toch iets meenemen! Onderweg zagen we een aantal bruiloftsstoeten. Allemaal met toeterende auto’s en sommigen met bloemen er op! Langs de weg bij de kledingwinkels zagen we heel veel van die aangeklede poppen staan. Het was alleen een raar gezicht dat ze allemaal een touw om hun nek hadden, dat dan weer ergens aan het gebouw was vastgemaakt. Het leken net allemaal gevangenen die op een rij stonden. Eenmaal daar aangekomen, werden we opgewacht door een paar vervaarlijke honden. Gelukkig zaten ze in stevige hokken, maar ze zagen er angstaanjagend uit en zo klonken ze ook! Toen we binnen waren, hielden ze gelukkig op! De vrouw zat op de bank, verder was er wat familie en wat buren. Niet alleen als er iemand overleden is, komt iedereen maar ook bij ziekte, moet je het niet proberen niet te gaan. Af en toe ging er weer iemand weg en er kwamen er weer een paar bij. Een soort open huis idee! Wij zaten te denken dat we het niet zouden zien zitten, als je ziek bent om dan Jan en Alleman op visite te krijgen, maar ja het hoort er bij! De koffie ceremonie (het branden van de koffie, het stampen, met wierook en op een vuurtje van houtskool in de kamer zetten van koffie) stond klaar. Dus even een kopje koffie en daarna konden we weer weg! Weer langs de honden, die weer vreselijk tekeer gingen! Toen even op shir shir (ja, hoe leg je dat nou uit. Een soort uitgaan en een beetje rondtoeren voor plezier) Raji, Dessitu, Piet en wij. Raji wist wel een goed tentje waar we konden lunchen. Het was een restaurant, waar ze zelf hun eigen koeien slachten. Dus hij rauw vlees met veel kruiden, een lekkernij hier (Ilona heeft ook een stukje geproefd).Wij hielden het verder maar bij gebakken vlees. Flesje witte wijn er bij en Walia (is van Heineken, die hier grote fabriek heeft gebouwd) bier! Nou, toen nog -ergens anders- Italiaans ijs toe! Medunkt. Thuis zaten de overige bewoners van huize Janssen, ons alweer op te wachten voor de gezamenlijke zondagse koffie ceremonie. Er is weer geen stroom, dus beetje zuinig aan doen met de verschillende batterijen van telefoon en laptop.
Na al het vlees van vanmiddag, vanavond maar een soeppie gebrouwen en een broodje er bij. En nog wat camembert, ja ja lag in de koelkast. Niemand vindt het lekker hier. Heeft iemand meegenomen! Dus komt wel op. Het is koud hier vanavond, zitten ook op 2700 meter hoogte natuurlijk, dus ja. We gaan vroeg naar bed.
Groetjes, Leny

• 26 April 2015 - 21:02

Remon:

Shir shir -> Cruising, like a social activity that primarily consists of driving a car.

• 27 April 2015 - 19:39

Leny :

Dank je! Zoiets dus, ha ha!! Maar dan gezelliger.....