Terug naar Addis - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Leny - WaarBenJij.nu Terug naar Addis - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Leny - WaarBenJij.nu

Terug naar Addis

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg Leny

01 Augustus 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

Zondag 27/7 Al vroeg wakker, mijn kussen stonk erg dus slapen was niet zo goed gegaan. Wel een goeie douche en weer een heerlijk ontbijt genoten. Even naar beneden gelopen naar het strand en daar waren rijen met strandstoelen onder een rieten afdakje. Heerlijk om even te zitten. Na een uurtje hebben we ons door een soort golfkarretje heel lux naar boven laten rijden. Tassen waren al gepakt en rond kwart voor 12 vertrokken we naar Addis. We namen niet de kortere hoofdweg, maar wilden aan de andere kant Addis binnen komen. Vorige week had de chauffeur van Piet er nl. ruim 4 ½ uur over gedaan om thuis te komen en dat ging maar over 95 km. en wij moesten er 200. We kwamen langs de grootste bloemenkwekerij (Sher) van Ethiopië, opgezet en gerund door Nederlandse bedrijven. Er werken 11000 mensen en in het nabij gelegen Nazareth zijn er scholen, middelbare scholen, een ziekenhuis en een stadion gebouwd voor de mensen. Na de lunch in Butagira, kwamen we door Sabatta (waar ook een Nederlandse Lazarist had gewoond) maar konden er niets meer herkennen. Ze waren vreselijk aan het bouwen en het wordt duidelijk klaargestoomd om een soort handelsplaats te worden waar alle koffie uit de Kaffa provincie wordt verzameld om door getransporteerd te worden per trein naar Addis, Dire Dawa en Djibouti. De reis verliep redelijk snel en tegen 5 uur waren we weer terug in Addis. We werden bij Piet uiteraard weer van harte welkom geheten. Er was weer een speciaal welkomst brood gebakken en de koffie ceremonie stond klaar. Ook Anteneh en de chauffeur konden niet weigeren. Daarna nog het eten en even een plannetje gemaakt voor de volgende dag. Er zat nog voor een dag benzine in de minibus, dus voor minder konden we hem nog een dag huren. De dagen daarna zouden we een busje van buren kunnen huren, dat was goedkoper. Iedereen ging vrij vroeg naar bed.