Paar dagen Addis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Leny - WaarBenJij.nu Paar dagen Addis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Leny - WaarBenJij.nu

Paar dagen Addis

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg Leny

12 Juli 2014 | Nederland, Amsterdam

Donderdag 10/7 hebben we een goeie reis gehad. Op de vliegvelden kregen we allerlei privileges vanwege de rolstoel van Nienke. In Istanbul hadden we wat vertraging omdat er een file was van vertrekkende vliegtuigen. De vertraging werd nog erger omdat we -om onverklaarbare reden- wel bijna een half uur boven of in de buurt van Addis hebben rondgecirkeld. Alles bij elkaar werd het dus lekker laat en stonden we pas rond 01.15 op het parkeerterrein, waar Piet, Dessitu, Raji en Anteneh ons verwelkomden. Het was een warm en emotioneel onthaal, na 5 jaar en alles wat er was gebeurd.
Met de auto van Piet en onze gehuurde minibus ging het snel naar Huize Janssen! Na de eerste nieuwtjes en een lekkere cup a soup vertrokken we rond 3 uur naar onze kamers, maar meteen slapen was voor sommigen niet echt bij. Eerst moesten er nog allerlei pyama's worden gezocht en uitgewisseld! Dus echt een kort nachtje.
Vrijdag 11/7 Rustdag was de planning. Rond 11 uur even toch maar afgesproken dat we die dag naar Allemachen zouden gaan, want op zaterdag zou er niet veel te doen zijn. Allemachen is het kindertehuis waar gehandicapte kinderen uit het hele land worden opgenomen. Ze krijgen dan in diverse ziekenhuizen operaties en verblijven daarna voor herstel in Allemachen. Daarna gaan ze weer terug naar huis. Piet is daar -namens de Lazaristen- nog steeds een soort coördinator. Alles zag er -zoals altijd daar- weer keurig netjes en schoon uit. We hebben alles bekeken en Ilona had voetballen meegenomen, zodat er al gauw een potje werd gespeeld. Sommigen met 1 of 2 krukken, gipsbenen, rolstoelen, klompvoeten het maakte niet uit. De kinderen waren vrolijk en vonden het allemaal prachtig. We werden toegezongen zo goed en kwaad het kon (omdat ze uit verschillende streken komen, hebben ze ook verschillende talen). Daarna een koppie thee en op naar de de enorme nieuwe Shoa supermarkt. Omdat er door de Chinezen een metrolijn wordt aangelegd door Addis, zijn er overal wegen zomaar ineens afgesloten. Dat maakt de verkeerschaos alleen maar erger. Maar inderdaad een enorme winkel met van alles en nog wat. Meteen wat inkopen gedaan voor onderweg tijdens onze geplande tour.
In de avond viel de stroom uit, dus werd er overgeschakeld op de generator. Dat kost nogal wat, dus om 22.30 iedereen met zaklantaarns naar de kamers en de motor ging uit, .
Zaterdag 12/7 Om 10 uur was de afspraak dat de minibus weer voor zou rijden, werd bijna half 11 maar goed dat weet je in Ethiopië. Op het programma stond een stukje de berg op voor het uitzicht over Addis en het bekijken van de uitgehouwen beelden die ze 2 jaar geleden hebben gemaakt, een bezoek aan de grootste markt van Afrika (de Mercato) en wat winkelen op de Haile Selassi road, waar sommigen van ons wat sieraden wilden kopen. Uiteindelijk hebben we de Mercato niet gehaald. Ook al vanwege een enorme hoosbui tijdens onze lunch in Top View restaurant. Gelukkig kwamen er wachters om ons met paraplu's naar de minibus te brengen vanuit het restaurant, maar alsnog werden we aardig nat. En het water gutste door de straten de berg af. We besloten de Mercato maar te laten zitten tot na onze tour en hebben wat goud inkopen gedaan, in dezelfde winkel (Teckle Desta) waar ik 40 jaar geleden ook al kwam. Apart ook dat door de jaren heen ook nog steeds dezelfde mensen daar stonden. Rond 5 uur weer terug op de thuisbasis: Huize Janssen. Daar zouden we pizza te eten krijgen, maar Dessitu had het menu toch veranderd in Nijlbaars. Maar eerst ging weer de stroom weg en ook op dat moment rond half 7 kwamen ze (op zaterdagavond dus) van de ELPA de telefoon repareren. Hij doet het weer en toen heerlijk gegeten. Nu wachten op de voetbalwedstrijd: Nederland-Brazilië, tenminste diegenen die nog wakker kunnen blijven! Door de hoogte ca. 2500 meter en het gesjouw, zijn we toch wel wat moe. De oranje spullen die we allemaal hadden meegenomen zitten nog in de tassen. Alleen het vlaggetje hebben we aan de bus verbonden en onze gids Anteneh draagt vol goede hoop een knal oranje T-shirt, meegegeven door Wouter en Rahel. We zullen zien, wordt vervolgd.

• 12 Juli 2014 - 19:44

Suze Van Scheppingen:

Wat mooi dat jullie daar weer zijn, zal ook emotioneel zijn. Geniet er maar van!

• 13 Juli 2014 - 15:07

Saskia:

Goeie reis voor morgen :-)

• 13 Juli 2014 - 21:45

Leny:

Ja, is af en toe een beetje lastig vanwege alle herinneringen, maar genieten lukt gelukkig ook.
    Ja dankjewel daar in Frankrijk!!

• 14 Juli 2014 - 09:20

Remco En Elke:

Wat leuk om jullie zo te kunnen volgen! E.e.a. klinkt herkenbaar en de beelden kunnen we ons voor de geest halen. Hartelijke groeten aan iedereen, we kijken uit naar het volgende verslag.